Dlaczego marketing w agencjach zatrudnienia jest tak ważny?
Czasy, w których wystarczyło dodać ofertę na jeden lub dwa portale ogłoszeniowe i miało się pełno kompetentnych kandydatów mamy już za sobą. W szczególności dotyczy to agencji zatrudnienia, które poszukują osób na wiele stanowisk z wielu różnych branż oraz o różnych cechach demograficznych np. pracowników budowlanych, produkcji, spawaczy, elektryków, opiekunki czy pracowników biurowych i menedżerów.
Oto kilka wskazówek, jak promować agencję rekrutacyjną, aby w sposób ciągły i skuteczny pozyskiwać nowych kandydatów oraz klientów:
-
Zdefiniuj grupę docelową: określ idealnych klientów i kandydatów oraz dostosuj działania marketingowe do ich potrzeb i zainteresowań. Brzmi to może banalnie, jednak warto odpowiedzieć sobie kogo dokładnie szukasz i na tej podstawie dobierać poszczególne kanały z uwzględnieniem tego, kto z nich korzysta.
-
Buduj silną obecność w Internecie: Stwórz profesjonalną stronę internetową, zoptymalizuj ją pod kątem wyszukiwarek i utwórz konta w mediach społecznościowych na platformach, gdzie przebywają Twoi użytkownicy. Może to być Facebook, LinkedIn, Instagram czy nawet TikTok. Zwracaj uwagę na charakter zawodu oraz demografię osób, które korzystają z ww. aplikacji.Udostępniaj aktualności branżowe i ogłoszenia o pracę, aby budować grono obserwujących i nawiązywać kontakt z potencjalnymi klientami i kandydatami. Pamiętaj, takie informacje jak dokładny opis obowiązków czy podanie stawki są obecnie kluczowe i pomagają zwiększyć skuteczność rekrutacji.
-
Wykorzystaj e-mail i SMS marketing: wykorzystaj stworzoną przez siebie bazę kandydatów (oczywiście z odpowiednimi zgodami) i wysyłaj regularnie wiadomości SMS oraz newslettery z aktualnymi ofertami pracy, praktycznymi poradami dla pracowników i aktualizacjami z życia firmy.
-
Wykorzystaj płatną reklamę: użyj Google Ads lub reklamy w mediach społecznościowych, jak np. Facebook Ads, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i kandydatów za pomocą ukierunkowanego komunikatu.
-
Uczestnicz w targach pracy / wydarzeniach branżowych lub organizuj wydarzenia rekrutacyjne: promuj swoją agencję na wydarzeniach związanych z Twoją grupą docelową. Pamiętaj, że możesz również zorganizować dni otwarte w swoim biurze, na których poświęcisz więcej czasu na wytłumaczenie specyfiki pracy poprzez agencję oraz przedstawisz szczegółowe oferty pracy kandydatom.
-
Buduj partnerstwa z innymi firmami: nawiąż współpracę z firmami, z których usług mogą korzystać Twoi potencjalni klienci. Mówimy tutaj np. o firmach transportowych w przypadku pracy za granicą, które dowożą pracowników na miejsce pracy. Innym przykładem tego typu współpracy są firmy szkoleniowe, dzięki którym możemy uzyskać kandydatów, którzy poszerzyli swoje kompetencje w interesujących nas dziedzinach.
-
Zapewnij doskonałą obsługę: rekomendacje ustne czyli tzw. marketing szeptany, to jedne z najpotężniejszych form reklamy. Upewnij się, że zapewniasz doskonałą obsługę swoim klientom i kandydatom oraz zachęcaj ich do polecania Twojej agencji innym. Uwierz – jest to jedna z najskuteczniejszych metod!Zalecamy również zbudowania odpowiedniego systemu, który umożliwi uzyskiwanie informacji zwrotnych od pracowników w postaci pozytywnych ocen w Internecie lub wskazania pól do poprawy.
Budżet mojej agencji rekrutacyjnej jest ograniczony – co teraz?
Wdrażając powyższe działania, możesz skutecznie promować swoją agencję rekrutacyjną i przyciągać więcej klientów i kandydatów. Jeżeli budżet nie pozwala Ci na podjęcie wszystkich działań jednocześnie, skup się na jednym lub dwóch, które czujesz, że mogą przysporzyć Ci najwięcej korzyści. Najgorszym możliwym scenariuszem jest spróbowanie wszystkiego i szybkie porzucenie działań, ze względu na brak czasu. Zaniedbane kampanie czy profile w mediach społecznościowych mogą tylko dopychać kandydatów. Pamiętaj – lepiej mniej, a lepiej!
Więcej informacji, dot. ogólnych zasad marketingu rekrutacyjnego, nie tylko dla agencji, znajdziesz w artykule dot. HR Marketingu.